Audyt SEO – zrób to sam! Jak w prostych krokach sprawdzić optymalizacje witryny pod SEO

Prawie każdy właściciel witryny lub strony internetowej zmaga się z podobnym problemem. W jaki sposób zwiększyć widoczność pod kątem SEO? Zazwyczaj jest to czasochłonne zajęcie, które wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Jest to bolączka dla dużych serwisów. Czy jest możliwe wykonanie audytu we własnym zakresie?

Narzędzia do wykonania audytu

Działania związane z SEO są możliwe bez dodatkowych programów. Jednak warto wykorzystać choćby podstawowe narzędzia, które bardzo ułatwią badanie strony. Poniżej zebrano najpopularniejsze i bezpłatne sposoby na rozpoznanie problemów z optymalizacją:

Google Search Console – bardzo użyteczny program, szybko identyfikuje zagrożenia, po czym wysyła powiadomienia do skrzynki mailowej. Warunkiem korzystania z programu to posiadanie konta Google.
SEO Meta in 1 Clock – wtyczka do Google Chrome. Sprawdza strukturę nagłówków, metaznaczniki i dokonuje analizy strony w oparciu o dane z przeglądarki.
Screamin Frog – automatycznie skanuje wszystkie informacje pod kątem SEO, aplikacja dostosowana do różnych systemów operacyjnych.

Wykonanie audytu i najważniejsze problemy

Po sprawdzeniu widoczności strony można rozpocząć właściwe działania. Audyt SEO to w pierwszej kolejności ustalenie, czy wszystkie podstrony witryny są rozpoznawane przez Google. Można to prosto ustalić za pomocą polecenia „site: domena.pl”. Na tym etapie warto wykorzystać jedno z narzędzi, które służą do analizy. Mogą one wykryć następujące nieprawidłowości:

linki kanoniczne nie są indeksowane, problemem jest istnienie kilku podstron z podobnym contentem, które zakłócają proces optymalizacji,
brak linkowania do danej podstrony – to problem techniczny, podanie nieprawidłowego linku powoduje, że Google nie wykrywa danej strony. Zawsze warto sprawdzać, czy odnośnik odsyła na wskazany adres. Jest to mało prawdopodobny błąd, ale czasem się zdarza,
komenda blokująca w pliku robots.txt – dotyczy to głównie dyrektywy dissalow:/, która może powodować trudności z dostępem wyszukiwarki do danej podstrony i adresu URL.

Warto pamiętać, że do analizy można wykorzystać wszystkie podane narzędzia, które będą się wzajemnie wspierały. Każdy program posiada unikalne właściwości do analizy danych. Szczególnie warto zobaczyć konto Google Search Console, które zbiera wszystkie informacje o adresach URL.

Sprawdzenie mapy strony

Jednym z najciekawszych sposobów na dogłębne sprawdzenie wszystkich podstron jest wykorzystanie mapy strony internetowej. Jest to najlepsze rozwiązanie dla witryn, które posiadają dużą liczbę podstron, ułożonych w skomplikowany sposób. W przypadku braku mapy roboty Google będą trudniej docierały do nowo utworzonych serwisów. Opóźnia to indeksowanie i powoduje, że strona jest niżej w rankingu. Najłatwiejszym sposobem na sprawdzenie mapy jest wstukanie adresu https://www.domena.pl/sitemap.xml i wpisanie adresu witryny w wyszukiwarce.

Dodaj komentarz