Nie daj się oszustom – poznaj 5 zasad bezpiecznego konta internetowego

Coraz częściej korzystamy z konta internetowego, bo jest to bardzo wygodny sposób na dokonywanie różnego rodzaju transakcji. Niestety, działające w świecie wirtualnym konto jest realnie narażone na rabunek, co najczęściej wynika z niewystarczających zabezpieczeń naszych domowych komputerów. Cyberprzestępcy żerują na naszych słabościach, stosując przeróżne socjotechniki. Jak się przed tym uchronić?

Prowadzimy konto internetowe. Jakie dane mogą być zaatakowane?

Banki zazwyczaj dobrze zabezpieczają dostęp do konta, gdyż zatrudniają najlepszych informatyków, którzy tworzą bezpieczny system. Hakerzy stosują więc przeróżne sztuczki, aby wyłudzić od nas informacje o naszych kontach. Danymi tymi są login i hasło do konta internetowego oraz informacje niezbędne do przelania środków, czyli kody sms, kody zdrapki (coraz rzadziej używane) oraz numer i rodzaj telefonu wraz z oprogramowaniem (np. wersja systemu Android).
Ataki hakerów. Aby konto było bezpieczne – nie otwieraj podejrzanych wiadomości SMS i maili
Przestępcy mają różne sposoby na to, by wykraść dane. Jednym z nich jest phishing, czyli próba wyłudzenia danych. Dostajemy na naszą skrzynkę e-mailową wiadomość o tym, że ktoś próbował włamać się na nasze konto – wygląda ona bardzo wiarygodnie, więc otwieramy wiadomość. Podający się za bank haker wysyła link, który ma nas uratować, a w rzeczywistości opróżnić nasze konto.
Równie dobrze możemy otrzymać smsa, który przekieruje nas na stronę, z której pobierzemy złośliwe oprogramowanie, umożliwiające przestępcom przechwytywanie naszych kodów autoryzacyjnych do transakcji.

Czego nie wolno robić, używając konta internetowego?

Nigdy nie przechodźmy na stronę logowania banku za pomocą linka, którego otrzymaliśmy w wiadomości pocztowej lub w smsie. Jeżeli otrzymaliśmy komunikat o zablokowaniu konta ze względów bezpieczeństwa, zadzwońmy na numer infolinii banku i upewnijmy się, czy jest to prawdziwa wiadomość. Poważne instytucje finansowe dzwonią do klientów, gdy pojawią się jakieś problemy z kontem. Pracownik zawsze się przedstawia, a rozmowa jest nagrywana, by móc ją później odsłuchać.
Jak hakerzy próbują przejąć nasze konto internetowe? Chrońmy swój komputer i telefon
Pamiętajmy także o aktualizacji oprogramowania – sprawdzajmy program antywirusowy i zaporę sieciową (firewall), by zawsze były aktualne i przechwyciły wysłane przez hakera oprogramowanie szpiegujące. Wirusy i trojany, które mogą być niebezpieczne dla naszych pieniędzy ulokowanych na koncie internetowym najczęściej nie są pobierane ze stron związanych z bankowością, ale przy okazji np. popularnych programów (plików muzycznych, bezpłatnych gier komputerowych, darmowych aplikacji usprawniających pracę komputera), a także darmowych czy niepewnych operacji w sieci.

Czego nigdy nie wolno nam robić?

Nawet jeśli mamy słabą pamięć, nie zapisujemy danych do logowania i nikomu nie podawajmy kodów. Login i hasło możemy zanotować tak, by nikt tego nie znalazł, więc na przykład nie w notesie czy kalendarzu, który mamy przy sobie, gdyż złodziej, który ukradnie nam torebkę, w której będzie notatnik i telefon, bez problemu zrobi przelew na swoje konto. Przede wszystkim pamiętajmy, że jedynym miejscem, w którym jesteśmy proszeni o podanie kluczowych informacji, jakimi są login, hasło i kody jednorazowe jest wyłącznie strona do logowania się do naszego konta.
Konto internetowe banku zazwyczaj jest dobrze chronione i nie ma szans, by ktoś wykradł nasze dane i pozbawił nas pieniędzy. Najwięcej problemów pojawia się, gdy nie pilnujemy danych do logowania lub otwieramy niebezpieczne linki.

Tutaj więcej informacji o bezpiecznym koncie osobistym: https://nestbank.pl/dla-ciebie-i-rodziny/konta/nest-konto

Dodaj komentarz